tisdag 24 juni 2014

Det kan inte vara lätt...

Enkel förklaring till vad det innebär att ha ADHD
" Så här är det, det finns två sorter av människor, och det har gjort sedan tidernas begynnelse. Det finns bönder och jägare. Bönder kan planera och vänta. De sår och skördar tålmodigt och noggrant. Jägare däremot måste vara på spänn hela tiden, redo att reagera mot faror och snabbt agera. De uppfattar minsta ljud. Nu ska vi ta reda på om DU är en jägare. Det är inget fel på dig, Det är samhället som är anpassat efter bönder och inte jägare. Man kan inte sätta en jägare i ett fyrkantigt bås och säga åt dem att sitta still. De är inte gjorda för det!"
Dessa kloka ord är citerade av Måns Lööf , BUP Gävle.

Min son är en jägare och jag är 
en stolt mamma.
Jag är stolt över honom, som lyckas
så bra att finna sin plats här i världen.
Jag är så stolt över honom, att han en då
försöker vara som han vill vara.

Jag för undras över hanns 
kapacitet och energi.
Om jag en då kunde få,
lite av det han har.

Jag känner så för min son,
som måste slås mot okunniga människor.
De okunniga som inte förstår
eller inte vill förstå.
Att alla inte kan vara lika.

Det är när någon blir olika,
som människor blir elaka.
När man inte passar in i den
så kallade ramen på hur man ska vara.

Min son har blivit kallad
för jävla unge.
Han som bara slåss.
Han som inte kan,
för ingen tog sig tid för att 
lyssna på honom. 
Min son är den mest kärleks fulla
lilla människa jag vet.
Men det största hjärtat någonsin.
Han som vill att alla ska få vara med.
Och en då blir han kallad för
jävla unge.
Han som bara slåss. 
 // Laila

skriven av mig Laila till min älskade son...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tog dig lite tid och skrev en liten rad till mig...